Obožavam cvijeće i imam ga pun stan. Ali nikako na zelenu granu sa zalijevanjem. Ili ga zalijem previše ili premalo. Nikako da pronađem idealan omjer. Je li ti se ikada dogodilo isto i u biznisu? Nikad dovoljno prihoda za tvoje troškove. Kao što biljka treba vodu, tako tvoj biznis treba prihode. Nažalost, ne znam kako izračunati omjer vode za zalijevanje, ali ću ti zato danas otkriti kako da izračunaš točku pokrića za svoje poslovanje.
Što je točka pokrića?
Točka pokrića, kao što joj i sama riječ govori je točka pokrića troškova. Odnosno ona točka u kojoj su svi tvoji troškovi podmireni i ti si na 0 – pozitivnoj 0. Točka pokrića ti može donijeti mnogo jasnoće u poslovanju. Naime, u radu s klijentima uvijek računamo točku pokrića. Vrlo često poduzetnici misle da moraju prodati određeni broj komada svojih proizvoda ili usluga koje nije utemeljen. Odnosno, odokativno to procijene. Kada svojim financijama i biznisu pristupamo odokativno postoji velika mogućnost da se javi strah ili anksioznost. Jer kada misliš da moraš prodati 400 nečega i to ti izgleda potpuno nedostižno, zaključati ćeš se u tom stanju jer ćeš automatski odlučiti da je to jednostavno nemoguće. A realnost je možda potpuno drugačija (po mom iskustvu, gotovo uvijek je drugačija)
Kako izračunati točku pokrića?
Formula za izračun točke pokrića je jednostavna:
Fiksni troškovi su svi nepromjenjivi troškovi koji su isti neovisno o tome poslovao ti ili ne. To su često troškovi najma ureda, telefona, osiguranja, plaća radnika u administraciji i slično.
Varijabilni troškovi su s druge strane promjenjivi, odnosno oni se mijenjaju ovisno o promjeni proizvodnje. Primjer varijabilnog troška bi bio: materijal potreban za proizvodnju proizvoda, plaće radnika u proizvodnji, najam prostora za edukaciju (ako se baviš pružanjem edukacija i nemaš potrebu za fiksnim najmom prostora već po potrebi) i slično.
Prodajna cijena je ona cijena po kojoj prodaješ svoje proizvode ili usluge.
U ovom slučaju profit će biti jednak 0. Odnosno točka pokrića će pokazati koliko proizvoda ili usluga moraš prodati da bi ostvario 0, odnosno pokrio sve troškove proizvodnje kao i fiksne troškove.
Primjer izračuna točke pokrića
Recimo da se poduzeće bavi proizvodnjom biljaka. Prodajna cijena jedne biljke je 10 eura. Varijabilni troškovi proizvodnje iznose 6 eura po biljci. Fiksni troškovi poduzeća iznose 100.000 eura
Odnosno, poduzeće mora prodati 25.000 komada biljke kako bi poslovalo s 0.
Kako ti točka pokrića može pomoći u poslovanju?
Točka pokrića je alat koji ti može pomoći da donosiš bolje poslovne odluke i da tvoje poslovanje bude profitabilno i održivo.
#1 određivanje količine proizvoda koju moraš prodati da bi izbjegao poslovne gubitke
Kada sam pokretala svoj drugi biznis – modni brend Akoya, na početku poslovanja izračunala sam točku pokrića. Odnosno koliko pidžama moram prodati da bi poslovala sa 0. Analiza na početku izgradnje biznisa ti može pomoći jasnije vidjeti sliku tvog poslovanja i postaviti planove prodaje.
#2 pomoć pri postavljanju CIJENA
Izračun točke pokrića ti može pomoći da postaviš prodajnu cijenu koja je realna. Što to znači? To znači ona cijena koja će pokriti troškove proizvodnje proizvoda ili usluge i sve fiksne troškove koji nastaju u poslovanju. Često se poduzetnici vode sa konkurencijom pri postavljanju cijene, što je pogrešno. Samo ti znaš koliko ti je potrebno za pokriće svih tvojih troškova i gdje vidiš svoj biznis i koliko će ti kapitala biti potrebno za tvoje ciljeve. I to je jedino prema čemu bi se trebao ravnati kada je postavljanje cijena u pitanju. A upravo ti analiza točke pokrića može u tome pomoći.
#3 upravljanje troškovima
Da, točka pokrića ti može pomoći kod upravljanja troškovima. Odnosno može ti pomoći da otkriješ postojanje troškova koji ti narušavaju rentabilnost.
#4 ograničavanje donošenja odluka na temelju emocija
Brojevi su objektivni, oni ne lažu. Brojevi su tvoj feedback. Oni ti daju jasnoću. Prečesto sam svjedočila situacijama u kojima poduzetnici donose odokativne poslovne odluke. Odnosno odluke na temelju emocija, „ja mislim“, „znam iz iskustva“. Iako je sve to legitimno, i sama se vodim intuicijom u poslovanju. Ali potrebno je konzultirati i brojeve. Točka pokrića će ti vrlo jasno reći koliko čega moraš prodati da bi ostvario profit ili bar bio na 0.
#5 omogućiti će ti rast poslovanja
Kao što smo rekli, brojevi su jasni i objektivni. Točkom pokrića vrlo jasno možeš doći do podataka kao što su: koliko moram povećati proizvodnju da bi ostvario određeni iznos profita. Ali isto tako ti može i pomoći da ne dogovoriš poslove za koje nemaš kapaciteta samo zato da bi ostvario poslovne ciljeve. Odnosno pomoći će ti u boljem planiranju poslovanja.
Točka pokrića je alat koji je neophodan za zdravlje tvog poduzeća
Nakon što izračunaš točku pokrića, moći ćeš jasno vidjeti što moraš mijenjati. Smanjivati troškove ili povećavati cijene? Koliko imaš prostora za popuste koji su vrlo popularni marketinški alat i slično.
Ali, važno je imati na umu da je ovo jedan od mnogo alata koji ti mogu pomoći u donošenju poslovnih odluka. Isto tako važno je znati i profitabilnost za svaki proizvod ili proizvodnu liniju, uslugu koju nudiš. Jer tek kada znaš koliko ti koji proizvod donosi ukupnom profitu u trenutcima kada ćeš morati donijeti teške poslovne odluke (kao što je gašenje proizvoda, zatvaranje trgovine ili odustajanje od usluge) što odstraniti kako bi spasio poslovanje.
Financijama se ne upravlja kada je teško, već baš suprotno, onda kada sve ide super. Jer kada naše poslovanje ide odlično i kada imamo novaca na računu skloniji smo donositi poslovne odluke koje mogu biti smrtna presuda za naše poslovanje.
Igraš li igru na duge staze ili privremeno?
Pitanje je koji bi si trebao postaviti je jesi li u igri zvanoj poduzetništvo na duge staze ili kratkoročno. Jer ako igraš na duge staze onda su financije svakako jedan od aspekata kojem bi trebao dati više pažnje.
Točka pokrića je alat koji uvijek koristimo u radu s našim klijentima. Trenutno primamo nove klijente za 2024. godinu. Provjeri stranicu Usluge na mojoj web stranici kako bi pronašao ponudu koja ti odgovara!