Najčešća pogreška koju viđam kod postavljanja financijskih ciljeva je fokus na prihodima. U potpunosti se zanemaruje profit, dok se troškovima daje ograničena pozornost. Prihodi, troškovi i profit su sveto trojstvo svakog biznisa.
Za ostvarenje financijskih ciljeva, pa tako i ostvarenje rasta kroz prihode potrebno je poznavati fazu u kojoj se tvoj biznis sada nalazi. Svaka faza predstavlja jedinstvene izazove ali i prilike.
Uz vodstvo improvement konzultanta možeš lakše navigirati kroz faze svog biznisa i tako postići bolje financijske i poslovne rezultate. U ovom članku uroniti ćemo u temu tri faze svakog biznisa i na što se fokusirati u svakoj od njih ako želiš ostvariti svoje financijske ciljeve.
3 faze u životu svakog biznisa
Svaki biznis kroz svoj životni vijek uglavnom prođe kroz ove tri faze: faza preživljavanja, faza uspjeha i faza rasta ili ekspanzije. Faza preživljavanja je često na samom početku poslovanja, ali nije nemoguće da se kroz život biznis pronađe i nekoliko puta u ovoj fazi. Ova faza je izgledna i kasnije ako poduzetnik nije postavio dobre temelje svog biznisa. Druga faza je faza uspjeha, u ovoj fazi naši prihodi i poslovanje teži financijskoj stabilnosti kako bi mogao ući u treću fazu – fazu rasta ili ekspanzije.
Faza preživljavanja
Opis: u ovoj početnoj fazi, biznis se suočava sa izazovima kao što su održavanje stabilnog financijskog toka prihoda, upravljanje operativnim troškovima, izgradnja baze klijenata.
Fokus: bi trebao biti na osiguravanju održivosti poslovanja kroz pažljivo upravljanje resursima i prilagodbu tržišnim uvjetima. Fokus nam je na stvaranju sigurnosti.
Glavni ciljevi:
- održavanje likvidnosti: cilj je osigurati dovoljno financijskih sredstava za pokrivanje operativnih troškova poslovanja.
- upravljanje troškovima: cilj je svjesno upravljanje troškovima. Samo 5% odluka donosimo svjesnim izborom, odluke uglavnom donosimo potaknuti podsvjesnim djelovanjem naše priče o novcu, naših uvjerenja. Živimo na autopilotu, donosimo odluke na autopilotu. Saznaj više o svjesnom upravljanju troškovima.
- upravljanje zalihom: za sve biznise koji se bave prodajom proizvoda neophodne je imati sustav upravljanja zalihom. Ako nemamo što prodati to će se odraziti na naše prihode. Ovdje možeš saznati više o analizi asortimana i kako ti ona može pomoći kod efikasnijeg upravljanja zalihom.
- analiza poslovnog modela: ponekada uđemo u poduzetništvo sa jakom željom za uspjehom, zbog straha od neuspjeha padamo pod utjecaj okruženja i marketinške trikove kako bi trebali voditi svoj biznis. To nas često kao poduzetnike odvodi u začarani krug „nešto krivo radim – idem se educirati – trošim novac u nadi da će me baš ta edukacija spasiti – opet sam na početku“
Faza uspjeha
Opis: U fazi uspjeha, biznis je svladao početne izazove i sada se fokusira na postizanje stabilnog rasta. U ovoj fazi nam je fokus na stvaranju stabilnosti. Dok smo u prethodnoj fazi bili okrenuti stvaranju sigurnosti. Sigurnost znači da imamo dovoljno za preživljavanje, bez većih problema možemo pokrivati svoje operativne troškove. Stabilnost označava fokus na dugoročne ciljeve, povećanje financijske otpornosti i omogućava planiranje budućnosti.
Fokus: bi trebao biti na poboljšanju proizvoda ili usluga, povećanju tržišnog udjela i jačanju brenda. U ovoj fazi radimo na razvoju biznisa. Fokus nam je na stvaranju stabilnosti.
Glavni ciljevi:
- povećanje profitabilnosti: profit više nije posljedica već ga planiramo. Profit nam omogućava da reinvestiramo dobit u poslovanje i stvaramo nove prilike za rast.
- optimizacija poslovnih procesa: nejasni poslovni procesi i načini kako radimo svoje usluge ili proizvode vode do konfuzije na našem bankovnom računu. Kroz standardizaciju poslovnih procesa i njihovu optimizaciju povećavamo efikasnost. Efikasnost nas vodi do višeg profita.
- financijska stabilnost: u ovoj fazi posvećeni smo izgradnji svoje financijske stabilnosti kako bi se mogli fokusirati na budućnost svog biznisa. Financijska stabilnost i otpornost će nam omogućiti da imamo prostora za rizičnije odluke koje često mogu biti profitabilne. Ovdje saznaj kako možeš raditi na svojoj financijskoj otpornosti.
Faza rasta (ekspanzije)
Opis: faza ekspanzije označava period intenzivnog rasta gdje se biznis širi na nova tržišta, uvodi nove proizvode ili usluge i povećava kapacitete.
Fokus: je na skaliranju, inovacijama i strateškim partnerstvima koja mogu podržati daljnji rast.
Glavni ciljevi:
- inovacija: razvoj novih tehnologija proizvoda ili usluga koje će dodatno diferencirati biznis na tržištu
- strateška partnerstva: stvaranje partnerstva koja mogu podržati rast, bilo kroz zajedničke projekte, investicije ili akvizicije. Da bi biznis bio spreman za ovakve pothvate važno je da su temelji biznisa sigurni, da je ono financijski zdravo i da ima jasno utvrđene procese i procedure.
- povećanje kapaciteta: skaliranje proizvodnih ili operativnih kapaciteta kako bi se zadovoljila rastuća potražnja.
- Ekspanzija: otvaranje novih poslovnih lokacija ili ulazak na nova tržišta.
Svaka stepenica biznisa zahtijeva drugačiji fokus i nudi drugačije prilike za rast. Razumijevanjem svake faze i implementacijom strategija namijenjenih svakoj fazi, tvoj uspjeh je neminovan. Uz pomoć stručnjaka tvoje putovanje kroz svaku fazu može biti lakše, jednostavnije i može te dovesti do uspjeha puno brže.
Javi nam se za usluge poslovnog i financijskog savjetovanja kroz koje ćemo prilagoditi razne financijske i poslovne alate i strategije fazi u kojoj se tvoj biznis nalazi kako bi te pripremili za uspjeh i rast. Javi nam se na e-mail: info@farosavjetovanje.hr i dogovori besplatne konzultacije.