Prihodi, priljevi i profit nisu isto, iako često poduzetnici miješaju ta tri pojma. Iako kao poduzetnik ne moraš znati knjižiti, važno je znati osnove, odnosno biti financijski pismen. Financijska pismenost poduzetnika je neophodna za donošenje poslovnih odluka. Jer svaka tvoja poslovna odluka ima posljedicu – prihod, trošak, priljev, odljev, u konačnici svaka tvoja odluka utječe na profit tvog biznisa.
Prihodi – kruna tvog poslovanja
Prihodi su često najvažnija ali i jedina stavka koji poduzetnici prate. Jer ona direktno pokazuje koliko novca mogu očekivati. Međutim, to nije baš tako. Prihod je posljedica prodaje tvojih usluga ili proizvoda u određenom vremenskom periodu. Najčešće je to u jednoj poslovnoj godini koja počinje sa 01. siječnjem i završava sa 31. prosincem.
Prihod se priznaje u trenutku kada je usluga izvršena ili proizvod isporučen, najčešće izdavanjem fakture odnosno računa. Prihod ne znači da ostvario priljev novaca na račun kao što ne znači da si ostvario profit. Prihod samo označava da si prodao svoju uslugu ili proizvod i za to ostvario određeni iznos novaca. Da bi prihod postao priljev, faktura mora biti naplaćena.
Razlikujemo poslovne i financijske prihode i isto tako su oni prezentirani u godišnjim financijskim izvještajima. Poslovni prihodi su najčešći i čine najviši udio u ukupnim prihodima. Oni nastaju kao posljedica prodaje proizvoda ili usluga. Važno je spomenuti da su uvijek iskazani u neto iznosu. Financijski prihodi nastaju kao rezultat ulaganja viška novaca. Recimo ako bi dali nekome zajam odnosno posudbu, kamate koje bi se obračunale na iznos zajma su financijski prihod vašeg poduzeća. Zatim tu ulaze tečajne razlike, pozitivne, negativne tečajne razlike su rashod.
Priljev – kada on nastaje?
Često se sa prihodima miješaju priljevi. Priljevi se znaju nazivati i primicima. Oni se odnose na ulazak novca u poduzeće. Mogu biti obračunski i gotovinski. Najčešće nastaju kao posljedica naše prodaje. Primici mogu biti primici iz poslovne aktivnosti, primici iz aktivnosti investiranja i primici iz financijske aktivnosti. Primici iz poslovne aktivnosti su vezani uz stvaranje prihoda. U ovu skupinu primitaka ulazi naplata od kupaca s temelja prodaje naših proizvoda i usluga.
Ako naplatiš svoj račun, priljev će biti iznos sa PDV-om (ako si u sustavu PDV-a), dok će prihod biti iskazan u računu dobiti i gubitka bez iznosa PDV-a, odnosno u neto iznosu. Ovo je važno za zapamtiti.
Primici iz aktivnosti investiranja bi bili primici od prodaje naše dugotrajne imovine dok bi primici od financijskih aktivnosti bili primici od prodaje dionica, obveznica, kamate, tečajne razlike i slično.
Profit – ono što ti na kraju ostane
Profit često poduzetnici zanemaruju. Voli se isticati prihod koji je godišnje ostvaren ali to nikako ne znači da je taj novac tvoj. Profit je razlika koja ostaje nakon što si podmirio sve svoje troškove.
Razlikujemo bruto profit i neto profit, odnosno dobit. Želim naglasiti da su ovi pojmovi koje sam spomenula iskazani u godišnjim financijskim izvještajima. U konačnici neto dobit je onaj iznos koji će ti ostati na raspolaganju. U praksi se često još koriste izrazi poput EBIT i EBITDA. O njima ćemo pisati u jednom od narednih članaka.
Bruto dobit je prihod umanjen za sve troškove, dok je neto dobit iznos nakon što se oduzme porez na dobit. I upravo je ta neto dobit iznos koji ćeš u konačnici moći ili reinvestirati u poslovanje ili isplatiti vlasnicima poduzeća.
Profit je poduzetnikova plaća za poduzeti rizik. Upravo je to ono što poduzetnici zaboravljaju. Da prihodi su važni, da i priljevi su važni, ali profit je po mom mišljenju najvažniji. Jer je na kraju dana on iznos koji će ti ostati, kao nagrada za dobro poslovanje odnosno za poduzeti rizik. Jer poduzetništvo je rizik. Poduzetnici su često ljudi koji su spremni riskirati kako bi eventualno ostvarili dobit. U trenutku poduzimanja poslovnog poduhvata ne znamo što će biti na kraju. Vjerujemo da će biti uspješno.
Profit je najčešće posljedica. Nešto što se dogodi ili se ne dogodi. Ali profit se itekako može planirati. Na profit utječu prihodi ali možda još i više troškovi. Profit = prihodi – troškovi. Upravljanje troškovima čini važan segment profitabilnosti ukupnog poslovanja.
2025. godina je pred vratima, isplaniraj profit za sljedeću poslovnu godinu, postavi financijske ciljeve, napravi plan za novac. U našoj ponudi nalazi se usluga financijska strategija za 2025. godinu koju obuhvaća sve navedeno. Ovdje možeš saznati više o usluzi.