Marža vs „marža“

Financijska pismenost je neophodna za uspješno poslovanje poduzetnika. Često se u praksi koristi izraz marža, no znamo li točno što je marža i kako utječe na poslovanje? Odnosno kako ti poznavanje osnovnih razlika može pomoći u donošenju informiranijih poslovnih odluka?

RUC ili razlika u cijeni

Krenimo od osnovnog pojma koja nam je potreban u daljnjem razumijevanju marže. RUC ili razlika u cijeni je iznos koji ti ostaje za pokriće svih troškova. Formula glasi: RUC = prodajna cijena – nabavna cijena. Važno je napomenuti kako je potrebno zanemariti PDV.

Poduzetnik „Alfa“ bavi se prodajom rokovnika na svom web shopu. Prodajna cijena jednog rokovnika je 25 eura sa PDV-om. Odnosno neto cijena iznosi 20 eura. Od poduzetnika „Beta“ nabavlja rokovnike po cijeni od 10 eura sa PDV-om, odnosno 8 eura bez PDV-a.

RUC = 20 – 8 = 12 eur

12 eura poduzetnik „Alfa“ ima na raspolaganju da pokrije sve ostale troškove poslovanja.

Margin ili mark up?

U engleskom jeziku koriste se dva različita pojma tako da ćemo ih i mi danas koristiti. Mark up i margin. Margin bi bila profitna marža a mark up je marža koju zapravo često mijenjamo za profitnu maržu. Glavna razlika između to dvoje je u tome što se profitna marža (margin) odnosi na prodaju minus trošak prodane robe, dok se marža (mark up) odnosi na iznos za koji se trošak proizvoda povećava kako bi se postigla konačna prodajna cijena.

Mark up nam je važan kod određivanja cijene proizvoda, međutim, poduzetniku koji upravlja biznisom važnija je profitna marža, odnosno margin. Jer iz tog dijela on mora moći pokriti sve troškove poslovanja i ostvariti profit. Ako pomiješamo ova dva pojma, a često ih u praksi poduzetnici miješaju, cijena je često pogrešno postavljena. Barata se sa krivom maržom što dovodi do gubitaka.

Kako ovo izgleda u praksi?

Vratimo se našem poduzetniku „Alfa“, stigli su rokovnici i mora odrediti cijenu. Odlučuje se na 150%-tnu maržu. Nabavnu cijenu množimo sa željenim iznosom marže (mark up). 8 eura x 150% = 20 eura. Poduzetnik misli da zarađuje 150% na jednom rokovniku. No je li to baš tako?

Nabavna cijena x mark up = prodajna cijena

8 x 150% = 20

Nije. Formula za profitnu maržu odnosno margin glasi: Margin (profitna marža) = RUC / prodajna cijena. U našem primjeru to bi bilo, 12 / 20 = 60%. Stvarna % zarada je zapravo 60%.

Margin (profitna marža) = RUC / prodajna cijena

12 / 20 = 60%

Iako u konačnici, kada pogledamo apsolutne brojeve, RUC se nije promijenio. On je u oba slučaja 12 eura. Ali % iznos koji poduzetnik „Alfa“ misli da zarađuje je potpuno drugačiji. 

Utjecaj na poslovne odluke?

Poduzetnici rijetko gledaju svoje brojeve. Često se ponašaju kao noj koji gurne glavu u pijesak kada se treba baviti financijskim dijelom poslovanja. Ako i prate brojeve to se uglavnom svodi na prihode i postavljanje prodajnih ciljeva. Ako poduzetnik misli da zarađuje 150% on će u skladu s time donositi poslovne odluke. Vjerojatnije je da će više trošiti jer 150% je puno u njegovoj perspektivi. Troškovi će se početi gomilati i s vremenom će se generirati gubitci. A zapravo istina je da zarađuje 60%. Ako poduzetnik misli da zarađuje 60% a ne 150% donositi će potpuno drugačije poslovne odluke.

Na ovom primjeri vidimo važnost ne samo razumijevanja najvažnijih financijskih pojmova nego i praćenje svojih financijskih podataka. Jer to ne može i neće nitko napraviti umjesto tebe. Nije potrebno da se sam baviš izradom svih izračuna, ali važno je da imaš nekoga tko će ih raditi za tebe i da gledaš svoje brojeve. Jer ćeš tako donositi informiranije poslovne odluke. I tada, profit neće biti posljedica, već cilj.

Izvor fotografije: pexels.com

Share on Facebook
LinkedIn