Financije su u biznisu često zadnja stvar kojom se poduzetnici bave. Često je to zbog uvjerenja koja imamo, a to je da su financije teške ili da ne znamo s novcem. Sa takvim uvjerenjem lakše je gurnuti glavu u pijesak nego iskoristiti moć brojeva. A brojevi u poduzetništvu zaista imaju moć i oni su najbolji feedback za svakog poduzetnika.
Svaka poslovna odluka koju donesemo, svaka akcija koju napravimo u svom biznisu na kraju dana nađe se u našim poslovnim knjiga. Upravo zato je strategija guranja glave u pijesak kada su brojevi u pitanju pogrešna i može poduzetnika koštati mnogo. Ono što zaboravljamo je da su brojevi objektivni. Dok je naše mišljenje koje imamo o nečemu subjektivno. I upravo zato bi trebali provjeriti kakve smo odluke donosili i kakvu nam to priču pričaju naši brojevi.
Pripremila sam za tebe cheat sheet sa najvažnijim brojevima koje bi trebao pratiti. Postoji ih još, ali ako se posvetiš samo ovim brojevima i uvedeš to u svoju rutinu u kako ja to zovem dejtu s novcem mnogo ćeš učiniti za budućnost svog biznisa.
Prihodi i troškovi: korijen svega
Svaka tvoja odluka će proizvesti efekt u obliku broja, najčešće je to prihod ili trošak. Prihodi su iznos prodaje. Ako si u sustavu PDV-a, tada se PDV ne uračunava u prihode. Prihodi bi trebali biti dovoljno visoki za pokriće svih troškova kao i za profit. Prihod ne znači da je novac sjeo na tvoj bankovni račun. Iz tog razloga je važno upravljati svojim cash flowom, a OVDJE možeš pročitati više o toj temi.
Primjer: Frizerski salon prodaje razne usluge po prosječnoj neto cijeni od 25 eur. Mjesečno prodaju 100 usluga. 25 x 100 = 2.500 eura.
Troškovi su sve što smo platili za potrebe poslovanja svog biznisa. Važno je da raspoznajemo dvije glavne vrste troškova:
- FIKSNI TROŠKOVI su svi oni troškovi koji su prisutni neovisno o tome imali mi prihode ili ne. To su primjerice trošak ureda, trošak online platformi, trošak telefona, trošak doprinosa i slično.
- VARIJABILNI TROŠKOVI su vezani direktno uz poslovanje. Odnosno oni se mijenjaju kako se mijenja obujam poslovanja. To su najčešće troškovi materijala za proizvodnju proizvoda, ili najam prostora za konferenciju ako se baviš organizacijom konferencija.
Važno je podijeliti troškove u svom biznisu na ove dvije vrste kako bi znali koliki su nam mjesečni prihodi neophodni za pokriće fiksnih troškova.
Zašto pratiti troškove?
Troškovi su ona kategorija u biznisu koja nam često prolazi ispod radara. Odnosno kada imamo novaca onda se oni povećavaju i prate rast prihoda, a kada nam prihodi krenu padati prvo što napravimo je rezanje troškova. Ono što zaboravljamo je da prihodi padaju brže od troškova. Prihodi mogu nestati doslovno preko noći. Troškovi i ne baš. Što zbog ugovornih obveza što zbog priče o novcu koju imamo a ona nas sprečava da neke odluke donesemo brzo, poput promjene lifestyle-a.
Tvoji brojevi pričaju priču, kakvu priču o tvom biznisu pričaju tvoji troškovi. Pogledaj svoje troškove i oni će ti otkriti prioritete u tvom biznisu. Koji su tvoji prioriteti? Rast i razvoj ili?
Bruto dobit
Bruto dobit je višak prihoda nad troškovima. To je iznos koji ostaje vlasnicima nakon što se podmire svi troškovi poslovanja. Ovo nije dobit koju si isplaćuješ. Na ovaj iznos obračunava se porez na dobit (ako si poduzetnik koji ima d.o.o. ili j.d.o.o.). Ako si paušalni obrtnik, tada je nakon što podmiriš sve troškove ono što ostaje tvoja dobit.
Često ovaj broj gledamo na kraju godine i to s ciljem smanjenja dobiti jer ne želimo plaćati porez na dobit. Što me vraća na upravljanje troškovima. Da bi se dobit smanjila dvije su opcije, ili smanjenje prihoda ili povećanje troškova. Najčešće se poduzetnici odlučuju na povećanje troškova. Ovo može biti jako opasno jer povećanjem troškova samo u cilju da smanjimo dobit je suluda i može tvoj biznis preusmjeriti u neželjeni smjer. Prije nekoliko tjedana snimila sam podcast epizodu o profitu i profitabilnosti, možeš ju poslušati OVDJE.
Pokazatelj ekonomičnosti
U financijama u biznisu često izračunavamo razne pokazatelje, danas bih s tobom voljela podijeliti jedan koji i sam možeš izračunati – pokazatelj ekonomičnosti ukupnog poslovanja. Formula za ovaj pokazatelj glasi: ukupni prihodi / ukupni rashodi. Pokazatelj ekonomičnost ukupnog poslovanja odgovara nam na pitanje koliko je jedinica ukupnih prihoda poduzeće ostvarilo na jedinicu ukupnih rashoda.
Ako je vrijednost pokazatelja manja od 1 to bi značilo da poduzeće ostvaruje gubitak, a ako je veće od 1 to bi značilo da ostvaruje dobitak. Cilj bi trebao biti da ovaj pokazatelj ima što veću vrijednost. Ovaj pokazatelj nam pokazuje koliko smo uspješni u korištenju svojih resursa u cilju stvaranja dodatne vrijednosti, odnosno prihoda za svoj biznis. Efikasnost bi trebala biti svakom poduzetniku na prvom mjestu.
Ekonomičnost možemo izračunavati i za profitne centre, za pojedine usluge, za sve što vam padne na pamet a da je to moguće. Ako imate klijenta koji ima trgovine, za svaku trgovinu možete izračunati koeficijent ekonomičnosti.
Jedna od krucijalnih vještina svakog vlasnika malog biznisa bi trebala biti razumijevanje osnovnih financijskih pojmova. Ne moraš biti financijski ekspert, ali važno je da znaš razumijeti svoje brojeve kako bi mogla čuti priču koji ti oni pričaju.
Kao poslovni i financijski savjetnik, moj posao je pomoći ti kreirati pobjedničku strategiju koja će ti donijeti flow u biznis. Moj pristup je holistički. Istovremeno radimo i na mindsetu odnosno pričama koje si pričamo i koje nas ograničavaju (težak rad dovodi do novca ili uspjeha, ljudi ne kupuju u siječnju i slične priče koje si pričamo) i rad sa svim financijskim i poslovnim alatima koje imamo na raspolaganju kako bi ostvarila svoje ciljeve. Moj cilj je u 2024. godini pomoći 102 poduzetnice da ostvare svoje najveće poslovne ciljeve. Ako si jedna od njih pogledaj paletu naših usluga OVDJE.