U suvremenom poslovnom okruženju, učinkovito upravljanje asortimanom proizvoda ključan je za postizanje profitabilnosti poslovanja ali i ostvarenja konkurentske prednosti. Analiza asortimana omogućuje poduzećima da bolje razumiju performanse svojih proizvoda te da identificiraju prilike za optimizaciju asortimana.
Što je analiza asortimana?
Analiza asortimana proces je ocjenjivanja i kategorizacije proizvoda u portfelju poduzeća na temelju njihove profitabilnosti i popularnosti. Ovaj alat pomoći će vam da identificirate proizvode koji donose najveću vrijednost u poslovanju, kao i onih koji možda opterećuju vaše poslovanje bez značajnog doprinosa ukupnim prihodima i/ili profitu.
Analizom se proizvodi klasificiraju u 4 kategorije, ovisno o njihovoj popularnosti i profitabilnosti:
- Trkači: proizvodi s visokom profitabilnošću i popularnošću. Ovi proizvodi trebali bi činiti glavninu vaših prihoda i često su ključni za uspješnost poslovanja.
- Zvijezde: proizvodi s visokom popularnošću, ali nešto nižom profitabilnošću. Oni imaju potencijal postati trkači uz određene akcijske korake. Ovi proizvodi često privlače kupce i oni zapravo povećavaju prepoznatljivost brenda.
- Gubitnici: Proizvodi s niskom profitabilnošću i popularnošću. Ovi proizvodi često negativno utječu na ukupnu profitabilnost poslovanja. Potrebno je donijeti odgovarajuće odluke kako bi se takve proizvode ili eliminiralo iz ponude ili modificiralo na neki način kako bi se njihovi prodajne performanse povećale.
- Spavači: Proizvodi s niskom popularnošću, ali sa visokom profitabilnošću. Ovdje se kriju skriveni dragulji u vašem portfelju proizvoda.
Prednosti analize asortimana
Analiza asortimana ima brojne prednosti za vaše poslovanje od kojih bi izdvojili sljedeće kao najvažnije:
- Povećanje profitabilnosti: identificiranjem i fokusiranjem na najprofitabilnije proizvode možete povećati ukupne prihode i smanjiti troškove.
- Optimizacija zaliha: bolje razumijevanje prodaje proizvoda omogućava bolje upravljanje zalihom. Upravljanje zalihom može biti lakše i efikasnije uz ovakve analize.
- Poboljšanje donošenja odluka: informirane odluke temeljem detaljnih analiza povećavaju učinkovitost poslovnih strategija i utječu na cjelokupnu uspješnost poslovanja.
- Bolje upravljanje resursima: fokusiranje na proizvode s visokim potencijalom omogućuje učinkovitije korištenje resursa.
Case study: web shop sa robom široke potrošnje
Analizom asortimana, točnije analizom prodajnih rezultata za 395 proizvoda detektirali smo razloge gubitaka i prostore za poboljšanje. Analizom je utvrđeno da je 90% proizvoda bilo u skupinama gubitnika i spavača. Samo 3% proizvoda je bilo u skupini trkača, a upravo je ta skupina zadužena za uspješnost poslovanja. Dok je 7% proizvoda bilo u skupini zvijezde.
Najviše proizvoda je bilo u skupini spavači, te su time činili najveći udio u prihodima kao i u profitu, međutim nedovoljno za profitabilnost cjelokupnog poslovanja. S druge strane, analizom je utvrđeno da su proizvodi iz skupine trkači imali udio u profitu svega 1%. Ovi proizvodi su trebali biti okosnica portfelja web shopa i trebali su nositi uspješnost poslovanja. Međutim, analizom je utvrđeno upravo suprotno.
No, problem je još dublji, jer su proizvodi iz skupine gubitnici, proizvodi koji imaju nisku profitabilnost ali i popularnost činili 26% prihoda, međutim, umjesto da doprinose profitu, ostali proizvodi su morali nadomjestiti njihove gubitke. Oni su doprinosili profitu sa -2%.
Ova analiza priča priču o poslovnim odlukama i poslovanju. Priču koja nam govori da su se odluke donosile adhoc. Ovakva analiza je dovoljna da ne samo da pokaže izazove i ukaže na problematična područja poslovanja i prodajne politike, već i da nam da uvid u potencijalna rješenja i prijedloge za povećanje profitabilnosti.
Analiza asortimana ključna je za svakog poduzetnika koji želi optimizirati svoj portfelj proizvoda i povećati profitabilnost. Kroz sistematičnu kategorizaciju proizvoda i implementaciju prilagođenih strategija, moguće je značajno unaprijediti i postići bolje rezultate.
Ako želite iskoristiti sve prednosti koje analiza asortimana može donijeti vašem poslovanju, obratite nam se na e-mail: info@farosavjetovanje.hr . Naš tim stručnjaka nudi sveobuhvatnu analizu asortimana kako bismo vam pomogli prepoznati prilike za rast i optimizaciju.